Företagsbloggar

Om du har ett företag och letar efter nya sätt att kunna marknadsföra företaget på är bloggen ett bra verktyg. Vad du väljer att göra med bloggen är helt upp till dig. Innan du sätter igång är det klokt om du funderar på vilket ditt mål är med bloggen. För de allra flesta handlar det om att marknadsföra företaget eller en särskild produkt.

När du kommit fram till vad det är du vill ha ut av bloggen är det dags att börja fundera över hur du vill att din blogg ska se ut. Leta reda på ett företag du anser har ett liknande marknadsföringsbehov som du och låt dig inspireras.

Exempelvis har spelsidan Betsson en blogg där de ger sina spelare en unik inblick i vad företaget gör – de har hela sex olika bloggar som alla riktar in sig på ett särskilt område. Det gör att de kan rikta sin marknadsföring bättre och göra bloggen mer relevant för sina läsare. Ett exempel är sportbloggen som riktar sig till dem som tycker om att spela på sportevenemang. Då får läsaren information om olika övergångar, resultat och även uppkommande matcher och event.

Ett bra exempel på hur en blogg kan se ut är Reeboks blogg inriktad på Norden. På bloggen är det Reeboks egna fitnessteam som gör uppdateringarna. Bloggposterna är intressanta för läsaren på det sättet att de är informativa och har mycket bilder. De har alltså något som tilltalar läsaren samtidigt som Reebok hela tiden finns med i bakgrunden. Självklart är t.ex. kläderna de bär på bilderna från Reebok. Den här bloggen är ett exempel på hur ett företag får sitt märke att synas i ett positivt sammanhang. Bloggen är en del av att de vill sälja in märket som en livsstil.