Marknadsföra via TV-reklam

TV-reklamen är inget nytt fenomen, men det är heller inte så gammalt som många skulle tro. Hur man än ser på reklam kan det faktiskt vara ett effektivt sätt att marknadsföra sig.

shutterstock_279138929

Då TV kom till Sverige på 50-talet beslutade man att den statliga TV:n skulle vara reklamfri. På 80-talet kunde dock svenskar se reklam från kanaler som sändes från andra stater där reklam var tillåtet. Så länge signalen sändes från ett land med andra reklamregler var detta helt okej. Och med tiden har mer och mer reklam även dykt upp i kanaler som TV4-gruppens kanaler.

Reklam har alltid varit ett ordentligt debatterat ämne, vilken typ ska man välja? Hur når man bäst ut till sin målgrupp? Hur skapar man något visuellt attraktivt? Vilka knep ska man använda och vilka ska man hålla sig borta från?

För att röra vid det sistnämnda kan man börja med att ta upp humor i reklam. Detta är en välkänt och ofta använt knep när det kommer till TV-reklam. Det är såklart mer använt och mer effektivt för vissa branscher än andra. En bra exempel på detta är den nu väldigt långa serien av ICA-reklamer.

Humor kommer ju dock i många olika former, en annan typ av humoristisk reklam man kan se är de som förlitar sig på harmlösa stereotyper. Som reklamen nedan för Casinostugan, ett online casino som använder sig av en talade älg som maskot, hur mycket av deras framgångar och bra recensioner kommer just från sina TV-reklamer är ju naturligtvis svårt att mäta, men hade det inte gett resultat hade de nog inte fortsätt göra nya reklaminslag.

Detta är ju lite speciellt också för att det handlar om reklam för något helt och hållet internetbaserat, och det finns många som håller på med just detta. För mer om detta kan man läsa denna artikel på bloggen Dynamisk E-handel.