Att starta ett företag innebär alltid sina utmaningar. Lika så om det är en byrå inom marknadsföringsbranschen. Nedan går vi igenom några av de viktigaste sakerna man bör tänka på. Vissa tips mer generella, andra specifika för branschen.
Bolagsform och bokföring
Oavsett vilken typ av företag man startar så kommer byråkratin vara en stor del under både uppstart och drift. För att allt detta dels skall bli rätt och så att du kan fokusera på andra viktiga aspekter i företaget så kan det vara bra att redan tidigt ta in en redovisningskonsult. Många redovisningskonsulter så som Kling Redovisning AB erbjuder förutom de vanliga redovisningstjänsterna även rådgivning under uppstartsfasen. Det kan handla om vilken företagsform som ni bör använda er av och hjälp vid registreringen av företaget.
Om ni redan från start kommer att ha anställda så kan tidsbesparingen med hjälp i detta området bli ännu större. Det är dock viktigt att komma ihåg att bara för att man har hjälp så blir man inte frisläppt från ansvar. Du bör fortfarande ha förståelse för bokföringen då det alltid är du som VD, styrelse eller ägare som är ytterst ansvarig (vilken roll som har ansvar beror på företagsform).
Kontakter och relationer
Det är enormt viktigt inom reklambranschen att man har rätt kontakter. Detta gäller både när man är ute efter att hitta kunder men även när man skall leverera. Att ha direkt tillgång till och bra relation med säljare för allt från tryckeri till tv och radiokanaler gör att du kan arbeta snabbare och leverera bättre resultat.
För att bygga kontakterna kan det vara bra att gå på konferenser och kan man både hitta kontakter samt hålla sig uppdatera med vad som händer i branschen.
Marknadsför dig själv
Skomakarens barn går i de sämsta skorna heter uttrycket och det är lätt sant i reklambranschen. För att få kunder så är det extremt viktigt att man själv gör ett bra intryck. Då man arbetar på projektbasis så är det dessutom dåligt med ursäkter då få är förunnat att vara upptagen hela sin arbetstid.