Marknadsföringsmetoder

Att marknadsföra sig eller sitt företag är idag inte det allra enklaste. Det finns ett stort antal kanaler att använda sig av och bara att hitta den som passar just mitt företag kräver kunskap bara det.

Vilka kanaler och metoder man väljer för sin marknadsföring beror helt och hållet på vilken typ av företag man driver och vilka tjänster man vill sälja. Är man ett litet företag som säljer handmålad porslin så passar det förmodligen inte med dyr tv-reklam eller massiva kampanjer. Är man däremot ett multinationellt företag så är det helt andra bullar som gäller. I denna artikel så tänkte vi ta en titt på ett av de sätt som ett stort spelbolag som Betsafe.com marknadsför sig genom.

Kort bakgrund

Betsafe är just ett multinationellt spelbolag som räknas till ett av de allra största i världen gällande leverans av onlinespelprodukter. Man har närmare en halv miljon kunder fördelat på 100 länder. Betsafe öppnade 2006 och är ägt av Betsson.

Sponsring

Ett sätt att marknadsföra sig är sponsring. Sponsring är också något som kan ses som något som ligger lite mittemellan reklam och pr. Att sponsra något bidrar i huvudsak till marknadsföringen genom att man associeras med något annat som på så vis stärker det egna varumärket. Betsafe har exempelvis valt att sponsra den hippa rallytävlingen Gumball 3000 och blir därigenom associerade med dem. I samarbetet under fjolårets lopp så hade man även en tävling på sin sajt där kunderna hade möjlighet att vinna en av bilarna som deltog i Gumball 3000.

Konceptuellt varumärkesbyggande

Just sponsringen av Gumball 3000 är en del av att skapa ett koncept och att bygga sitt varumärke. Marknadsföring handlar inte bara om reklam utan även en hel del om varumärkesbyggande. Till Resumé så berättar företagets Creative Director, Jonas Eriksson om ett koncept man tagit fram med byrån Family Business som man kallar för ”in it to win it”. Konceptet handlar kort och gott om att den som vågar den vinner – en känsla som Eriksson tror att alla spelarna känner när de spelar. Med konceptet så vill man förmedla sina tjänster på ett adrenalinfyllt, estetiskt och engagerande sätt och man menar Gumball 3000 passade perfekt in på detta.

Ett multinationellt bolag som Betsafe använder sig förstås av flera olika kanaler för sin marknadsföring. Denna metod handlade framförallt om det man kallar för varumärkesbyggande, att skapa något som kunder känner igen, tycker är trovärdigt och framförallt tycker är något bra.