För att skapa fler återkommande kunder så måste du skapa bra kundkontakt och bygga positiva relationer till dina kunder. En nöjd kund kommer ofta tillbaka. Men dessutom sprider en nöjd kund ett bra ord om ditt företag och skapar nya kunder åt dig. Det absolut billigaste sättet att marknadsföra sitt företag är att skapa nöjda kunder. Den nöjda kunden sköter då din marknadsföring.
Bra kundkontakt ska vara högt upp på prioriterings listan. Om en kund har svårt att få nå dig eller får ett dåligt bemötande så skapas negativa relationer och du riskerar att tappa flera kunder. En missnöjd kund sprider mer än gärna sin dåliga upplevelse hos er. En kund kan sprida ett bra eller dåligt rykte till flera hundra personer.
Tänk dig en ny häftig produkt som du fått höra om från din kollega. Du delar med dig av den till tre andra. Dessa tre når totalt 20 stycken. Som i sin tur når totalt 100 stycken. Av dessa 100 så väljer 12 stycken att köpa produkten. 12 stycken nya kunder för att en person började sprida en nyhet.
Om du tänker på det ett tag så kommer du fram till att en bra kundkontakt är något av det viktigaste som finns. Det kan skapa väldigt många kunder.