Marknadsföring för för bettingföretag

När internet kom och det började växa till vad det är idag öppnade eller förändrade det också många marknader. Bland annat förenklade det möjligheten att ägna sig åt betting, vilket ledde till att fler bettingbolag började startas upp.

Marknadsföring

Tidigare hade den som tippade fått gå till en affär som tog emot tipset, men nu kan du istället sitta hemma vid datorn och betta. Populariteten hos onlinebetting steg snabbt och nu finns det en hel uppsjö av spelbolag att välja bland. Det är inte bara lättare att spela hemifrån.

Utbudet är också mycket större på nätet och det är möjligt att spela på alla tänkbara sporter och även få liveuppdateringar. Eftersom spelbolagen har blivit fler är även konkurrensen större. Därför är det viktigt för dem att utmärka sig samt att visa folk att de finns. Marknadsföring är på grund av det viktigt för bettingbolag. Här kommer du få ett par exempel på hur den går till.

Sajter med speltips

Ett sätt som ger spelbolagen reklam är sajter som skriver om vad som är bra att tippa på för tillfället. De tipsar om vilka spelbolag som erbjuder bäst odds samt vilka erbjudanden som är bäst just nu. På sidor som Tippat.se visas aktuella odds, bästa bonusarna och du kan även läsa olika recensioner om casinon och om spel.

TV-reklam

Det som utgör den största delen av spelbolagens marknadsföring är TV-reklam. Under i stort sett varje reklampaus visas inslag från olika spelbolag. Ofta är det kända idrottsmän som talar om för dig hur smart det är att spela hos just det spelbolaget. Det märks också tydligt hur stor marknaden är genom att det ganska ofta är nya bolag som köper reklaminslag. Något som gjorde antalet potentiella spelare betydligt fler var när det startades spelbolag som i första hand inriktade sig på kvinnor. De erbjöd inte sportsbetting utan bingo och liknande. Inte heller den marknaden verkar vara mättad eftersom fler bolag med samma koncept startas upp hela tiden.

Gör ett företag reklam för sig finns det dock ett par lagar och regler att ta hänsyn till. Företaget måste bland annat se till att reklamen verkligen är en reklam och se till att det är tydligt vem som gör reklamen. Sveriges Television får inte heller visa reklam. För att se alla regler kan du gå in på Konsumentverkets hemsida.